Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag har träffat en ny kvinna – sviker jag min döda fru?
04 jul, 2024
En man som ser ledsen ut och en kvinna i bakgrunden.
Foto: TT
”Erland”förlorade sin fru i en bilolycka för några år sedan. Nu har han träffat en ny kvinna – men känner att han är otrogen mot sin döda hustru. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
Fråga: För några år sedan blev jag änkeman efter att ha varit gift i nära 40 år. Min hustru och jag var väldigt lyckliga och levde ett bra liv. Vi har tre vuxna underbara barn och flera barnbarn. Vi såg fram emot att bli pensionärer ihop och att kunna resa, spela golf och göra annat trevligt ihop. Min hustru var alltid en glad och pigg kvinna som sällan såg några problem. Vi levde båda hälsosamt och rörde oss mycket i naturen.
Att någonting skulle förändras plötsligt fanns inte i våra tankar. Men så en dag slog ödet till och min hustru var med i en förfärlig bilolycka där någon körde på fel sida vägen och krockade med henne. Hon dog ögonblickligen. På en sekund var mitt liv krossat. Jag älskade henne så djupt. Både barnen och jag var förkrossade och det tog tid innan vi hämtade oss. Barnen hade sina respektive och sina barn och kunde se en framtid, medan min framtid var som bortblåst. Jag såg knappt någon mening i livet. Men på något sätt kämpade jag mig fram dag för dag och i dag, några år senare, känns det faktiskt bättre.
Annons
Jag saknar min hustru varje dag men kan också finna glädje i livet. Jag har bland annat träffat en kvinna som jag tycker mycket om och vi har väldigt trevligt då vi ses. Vi har liknande intressen och hon är pigg och glad. Hon är frånskild sedan några år och har också vuxna barn och barnbarn. Jag vet att hon vill att vi så småningom ska flytta ihop och leva tillsammans. En del av mig vill gärna det medan en annan del spjärnar emot och känner att jag då sviker min hustru. Vi har varit intima några gånger och det känns fint. Men på nätterna drömmer jag att jag är otrogen mot min hustru. Vad säger du om detta? Hur ska jag hantera allt det här?
/Erland

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ta den tid du behöver"
Först vill jag beklaga din stora sorg. Jag förstår att det var en förfärlig chock för dig och barnen. Det är inte konstigt att du såg hela din framtid i spillror och inte kände någon glädje alls. Men som du märker blir sorgen oftast allt mer hanterbar med tiden och man hittar ny fast mark under fötterna även om det tar tid och går i vågor.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ena dagen är allt mörkt, tungt och meningslös och nästa dag kan man känna hopp och glädje spira. Det är viktigt att dessa känslor får existera samtidigt och att man tar vara på de stunder då allt känns bättre. Med tiden blir dessa stunder längre och till sist blir det dessa stunder som överväger. Sorgen och saknaden försvinner aldrig, men det blir mindre smärtsamt och mer hanterbart.
Så fint att höra att du har träffat en annan kvinna som du trivs med och kan dela intressen och tid med. Men återigen bekymrar dessa dubbla känslor dig. Känslan av att du sviker din tidigare hustru om du kommer nära den nya kvinnan. Dina drömmar om otrohet är inte så konstiga, då du i verkligheten säkert aldrig tänkt tanken att vara med någon annan än din fru. När du nu är det så känns det som att du är otrogen. Men rent intellektuellt vet du att det inte är så och det är den vetskapen som kommer hjälpa dig i längden.
Annons
Ta den tid du behöver för att få alla dina känslor på plats. Berätta gärna för kvinnan du träffar om att det är svårt för dig, jag är säker på att hon förstår. Det är väl ingen brådska att flytta ihop utan fortsätt att träffas och njuta av den tvåsamhet ni hittat. Om och när det känns rätt kan ni flytta ihop.
Jag tror säkert att din tidigare fru ville att du skulle gå vidare i livet och finna lycka igen. Att du har det bra med någon annan gör inte din och din tidigare hustrus kärlek mindre. Du bär henne alltid med dig i hjärtat som säkert har rum för ytterligare en kärlek. Stort lycka till!